فرهنگی و هنری

معرفی 6 فیلم علمی تخیلی برای آخر هفته

1. ​​او (2013)

فیلم

نمایش

کارگردان: Spike Jonze

بازیگران: واکین فینیکس، اسکارلت جوهانسون، امی آدامز

اگر قرار بود تنهایی یک انسان باشد شخصیت مرد این فیلم بهترین پیشنهاد بود. واکین فینیکس برنامه نویسی که تازه طلاق گرفته است به شدت احساس تنهایی می کند بنابراین در یک برنامه که توسط یک هوش مصنوعی کنترل می شود ثبت نام می کند. هوش مصنوعی در طول روز با او حرف می زند و به صورت روز افزون پیشرفت می کند به طوری که تبدیل به یک دوست واقعی برای این مرد می شود.

2. ناحیه 9 (2009)

فیلم

اکشن و ماجراجویی

کارگردان: نیل بلومکمپ

بازیگران: شارلتو کوپلی، جیسون کوپ، ناتالی بولت

هیچ کس آمدن این یکی را ندید. District 9 اولین کارگردانی با بودجه متوسط بود که در آفریقای جنوبی فیلمبرداری شد. هیچ ستاره قابل تشخیصی نداشت. لهجه ها غیر قابل نفوذ و نقاط مرجع فرهنگی مبهم بودند. از نظر سیاسی آگاه، وحشیانه خشونت آمیز و مملو از وحشت شدید بدنی بود. این فیلم بیش از 200 میلیون دلار فروش کرد و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

داستان یک مدیر میانی نفرت‌انگیز – که توسط کوپلی با شکوه بازی می‌کند – که به یک هاگ بیگانه آلوده می‌شود، منطقه 9 از جلوه‌های پیشرفته‌اش، واقع‌گرایی شهری غم‌انگیز و لهجه آفریقایی لذت می‌برد. این کامل نیست – رفتارش با گروهی از گانگسترهای نیجریه ای بسیار مشکوک است – اما به طرز شرورانه ای سرگرم کننده، تاریک خنده دار و کاملاً بی ترس از متفاوت بودن است. TH

3. Star Trek 2: The Wrath of Khan (1982)

فیلم

علمی تخیلی

کارگردان: نیکلاس مایر

بازیگران: ویلیام شاتنر، لئونارد نیموی، ریکاردو مونتالبان

فقط یک ماجراجویی پیشتازان فضا توانست 100 مورد برتر ما را شکست دهد (اگرچه First Contact با کمترین حواشی از دست داد)، اما پس از آن این مجموعه هرگز به همان جذابیت گسترده‌ای مانند رقبای جنگ ستارگان که به راحتی می‌توان آن‌ها را بلعید، نداشت.

به طور گسترده پذیرفته شده است که The Wrath of Khan بهترین ماجراجویی Trek در صفحه بزرگ است: شخصیت شرور، قدرت جهش یافته ریکاردو مونتالبان با انتقام جویی، خان، فوق العاده تمام دوران است، طرح با سرعت بالا پیش می رود و اوج به همان اندازه بی شرمانه است. احساسی به عنوان علمی تخیلی می شود. اما آنچه که از همه خوشایندتر است، صمیمیت و رفاقت بین بازیگران اصلی است: شاتنر و نیموی ممکن است بازیگرانی با کالیبر شکسپیر نباشند، اما این شخصیت‌ها با آن‌ها – و کل خدمه چند نژادی و بین‌گونه‌ای – مانند دستکش‌های لباس فضایی راحت و بزرگ مناسب هستند. TH

4. فراخوان کل (1990)

فیلم

اکشن و ماجراجویی

کارگردان: پل ورهوفن

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، شارون استون، مایکل آیرونساید

فلسفه وجودی در فیلم پرفروش و سرگرم‌کننده دیوانه‌وار پل ورهوفن، نابغه رباتیک، با آشوب جهش‌یافته دیوانه برخورد می‌کند. آرنی یک مرد معمولی یقه آبی است (اما، مطمئنا) که متوجه می شود در واقع یک مامور مضاعف بی رحم است (که بیشتر شبیه آن است) برای کشف یک توطئه در مریخ تلاش می کند. اما آیا همه اینها فقط یک رویا، یک خاطره، یک رؤیای مسیحایی است – یا همه موارد فوق؟

فیلمنامه از ایده های وحشیانه پر شده است. ورهوون یکی از کارگردانان اکشن بزرگ تمام دوران است و فیلم فقط مملو از تصاویر پاک نشدنی است: لباس مبدل پیرزن جداشدنی. بچه-چیز تله پاتیک جهش یافته («مسیر خود را باز کنید…»)؛ عجیب ترین فاحشه جهان؛ و مهمتر از همه آن سکانس خفگی سر لاستیکی نوتزوید، وقتی چشمان بیگ آرن به معنای واقعی کلمه از جمجمه اش بیرون می زند. آن را تماشا کنید و متوجه خواهید شد که او چه احساسی دارد.

5. عنصر پنجم (1997)

فیلم

علمی تخیلی

کارگردان: لوک بسون

بازیگران: بروس ویلیس، میلا جووویچ، گری اولدمن

لوک بسون، غول سینمای فرانسوی که هرگز مورد علاقه منتقدان نبود، قاطعانه در پیروی از ذائقه خاص خود پافشاری کرده است، و این فانتزی متعصب دارای فردیت متمایز از فرمول هالیوود است. طرح داستان مصریان باستان، مهاجمان بین سیاره‌ای و تجسم زن خوبی را در بر می‌گیرد – همه حاکی از غزلیات دوران جوانی است که به اشتباه در زمین، باد و آتش نگاه می‌کنند. اما پسر، آیا بسون یک تیم کرک جمع کرد تا آن را تجسم کند.

لباس‌های ژان پل گوتیه از جلیقه نارنجی دنده‌دار بروس ویلیس گرفته تا لباس بانداژ میلا جووویچ، نمادین هستند، در حالی که طراحی تولید دن ویل صفحه را با سخت‌افزار و ابزارهای شخصیتی پر می‌کند. با توجه به نقش برجسته کریس تاکر در کمیک، می توان از فیلم با صدای خاموش لذت برد، زیرا استعداد بسون برای تصاویر به یاد ماندنی یکبار – شیرجه قو یوویچ به آسمان نیویورک، سردسته بیگانه آبی – عنصر پنجم را تبدیل به آپوتئوز فیلم می کند. Le cinéma du look. تی جی

6. آنها زندگی می کنند (1988)

فیلم

علمی تخیلی

کارگردان: جان کارپنتر

بازیگران: رادی پایپر، کیت دیوید، مگ فاستر

داستان درباره یک سرگردان بی خانمان است که متوجه می‌شود جهان توسط بیگانگانی که به شکل افراد ثروتمند تغییر شکل می‌دهند اداره می‌شود، جان کارپنتر اعتراض خشمگین خود را در این فیلم به نابرابی ها و سسیستم سرمایه داری بیان می کند.

این فیلم عالی نیست اما در نوع خودش در سینمای دهه 80 حرفی برای گفتن دارد. جلوه های ویژه ای فیلم نامرغوب است و بهتر است ایده ی فیلم بررسی شود و دوباره به صورت با کیفیت تر تولید شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا