موفقیت

سبک زندگی سالم: تعریف و مزایا

همه می خواهیم زندگی سالم و شاد داشته باشیم. برخی از ما خوش شانس هستیم که در حال حاضر سبک زندگی سالمی را دنبال می کنیم، اما برخی دیگر ممکن است از عادات مضرشان بی اطلاع باشند یا گزینه های سالم تر را دشوار یا غیرعملی بدانند. کسانی از ما که می ‌دانیم سبک زندگی ‌مان می‌ تواند از چند تغییر بهره‌مند شود، شاید تصمیم بگیریم که عادت‌ های سالم را بعداً اجرا کنیم، مانند اولین روز سال جدید یا پس از تکمیل یک پروژه سخت در محل کار. قرص دوفاستون

با این حال، بسیاری در گردباد شلوغی گرفتار می شوند و هرگز به طور کامل به آن قطعنامه ها متعهد نمی شوند. اغلب ما نیازهای دیگران یا مشاغل خود را اولویت قرار می دهیم و سلامت جسمی و روانی خود را نادیده می گیریم. بنابراین، در نهایت، غفلت از خود ما شروع به از بین بردن رفاه ما می کند. سرکه سیب برای خارش سر

حفظ یک سبک زندگی سالم می تواند سلامت عمومی و خلق و خوی ما را بهبود بخشد و امید به زندگی ما را افزایش دهد. در این مقاله به تعریف سبک زندگی سالم و فواید آن می پردازیم. ما همچنین در مورد عادات سبک زندگی سالم و نکاتی برای رسیدن به اهداف سلامتی خود خواهیم آموخت.

قبل از مطالعه، اگر یک درمانگر، مربی یا کارآفرین سلامتی هستید، حتماً کتاب الکترونیکی رایگان رشد کسب و کار سلامتی ما را بگیرید تا نکات تخصصی و منابع رایگانی را دریافت کنید که به شما کمک می‌کند تجارت خود را به طور تصاعدی رشد دهید.

سبک زندگی سالم چیست؟ (تعریف)

بیش از یک راه برای سالم ماندن وجود دارد، و اگر از اطرافیان خود بپرسید سبک زندگی سالم چیست، به احتمال زیاد هر بار پاسخ متفاوتی دریافت خواهید کرد. این تفاوت از این واقعیت ناشی می شود که هرکس بر اساس اولویت های فرهنگی و شخصی خود انتخاب می کند و تنها می تواند به گزینه های موجود در محیط های اجتماعی-اقتصادی و جغرافیایی خود دسترسی داشته باشد (کاکرهام، 2021). بنابراین، سبک زندگی سالم را می توان به عنوان یک الگوی رفتاری ارتقا دهنده سلامت بر اساس انتخاب های شخصی موجود تعریف کرد.

بنابراین منظور ما از الگوهای رفتاری ارتقا دهنده سلامت چیست؟ به بیان ساده، اینها ممکن است هر عادتی باشند که با پیامدهای سلامتی مثبت و همچنین فقدان شیوه های مضر برای سلامتی مرتبط باشد. با وجود ترکیب های بسیار زیاد، درک مزایای انتخاب های سالم و تمایز آنها از انتخاب های ناسالم ضروری است.

مزایای سبک زندگی سالم

دانشمندان مدت‌هاست که مطالعاتی را بر روی تأثیرات سبک زندگی بر سلامت و تندرستی انجام می‌دهند. یک متاآنالیز بزرگ که شامل داده‌های پیامدهای سلامتی بیش از 500000 نفر بود، به این نتیجه رسید که پیروی از یک سبک زندگی سالم با خطر مرگ و میر کمتری مرتبط است (لوف و والاچ، 2012).

یک مطالعه جدیدتر عادات بهداشتی و نتایج بیش از 120000 شرکت‌کننده را برای سه دهه دنبال کرد. افرادی که معیارهای سبک زندگی سالم محقق را برآورده می کردند، احتمال مرگ زودرس به دلیل بیماری قلبی عروقی یا سرطان بسیار کمتر بود (لی و همکاران، 2018). اما خطر مرگ و میر زودرس زمانی که افراد سبک زندگی سالمی دارند چقدر کمتر است؟ طبق این مطالعه، زنان با عادات سالم به طور متوسط ​​14 سال بیشتر از همتایان خود با سبک زندگی ناسالم زندگی کردند (لی و همکاران، 2018). در مقابل، مردان با سبک زندگی سالم تقریباً دوازده سال دیگر زندگی کردند (لی و همکاران، 2018).

البته، طول عمر بیشتر تنها مزیت یک سبک زندگی سالم نیست. مطالعه ای با بیش از 3000 مرد و زن بین سنین 55 تا 85 سال نشان داده است که افراد دارای سبک زندگی سالم در همه معیارها بهتر از همتایان خود عمل می کنند (ویسر و همکاران، 2018). به عنوان مثال، افراد گروه سبک زندگی سالم در تست‌های چابکی فیزیکی سریع‌تر بودند و کمتر احتمال داشت علائم افسردگی را نشان دهند (ویسر و همکاران، 2018). آنها همچنین کاهش آهسته تری در عملکرد شناختی و تعاملات اجتماعی داشتند (ویسر و همکاران، 2018).

به طور خلاصه، داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به ما کمک کند تا احساس سلامتی بیشتری داشته باشیم و کمتر در معرض افسردگی باشیم. علاوه بر این، ممکن است با اتخاذ عادات ارتقا دهنده سلامت، یک دهه دیگر زندگی کنیم.

دشمنان سبک زندگی سالم

وقتی از ما می‌خواهند سبک زندگی ناسالم را توصیف کنیم، بسیاری از ما بلافاصله می‌توانیم فهرستی طولانی از رفتارهایی که سلامت و رفاه ما را به خطر می‌اندازند، حتی اگر احساس خوبی داشته باشند، ارائه دهیم. به طور خلاصه، سبک زندگی که شامل انتخاب هایی است که منجر به پیامدهای نامطلوب سلامتی می شود، مخالف سبک زندگی سالم است. در اینجا برخی از رفتارهایی که معمولاً با سبک زندگی ناسالم مرتبط است، آورده شده است.

  • پرخوری یا پرخوری
  • بی اشتهایی یا سایر محدودیت های کالری ناسالم
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده
  • نوشیدن زیاد
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از مواد مخدر
  • قمار
  • بهداشت ضعیف
  • عدم فعالیت بدنی
  • کمبود خواب کافی
  • صرف زمان زیاد در شبکه های اجتماعی یا تماشای تلویزیون
  • رفتارهای جنسی پرخطر
  • نادیده گرفتن معاینات معمول پزشکی و دندانپزشکی

شاید متوجه شده باشید که این لیست شامل همه انتخاب های ناسالم نیست. علاوه بر این، چندین روش دیگر با ظاهری سالم (مانند رژیم‌های غذایی مد روز و پاک‌سازی آب‌میوه‌ها) به برنامه‌های روزمره ما نفوذ می‌کنند. با این وجود، این رفتارها ممکن است در دراز مدت به رفاه ما آسیب برساند. اگرچه اثرات ناسالم رفتارهای موجود در این لیست و جاهای دیگر برای بیشتر افراد آشکار است، بسیاری از افراد به سختی می‌توانند سبک زندگی خود را از یک یا چند مورد از آنها جدا کنند. به طور کلی، دلیل ناتوانی ما در ترک رفتارهای ناسالم سه گانه است. این رفتارها احساس خوبی دارند، نسبت به همتایان سالم‌تر خود به راحتی در دسترس یا بدون زحمت هستند و در گذشته به عادت تبدیل شده‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا