فرهنگی و هنری

معنای رنگ ها در فرهنگ های سراسر جهان

رنگ کاملاً به معنای واقعی کلمه همانگونه که ما جهان خود را می بینیم رنگ می کند. در اینجا نگاهی عمیق به نمادهای رنگ‌های مختلف در فرهنگ‌های سراسر جهان داریم.

اگر تا به حال رنگ آبی داشته اید یا آنقدر عصبانی بوده اید که قرمز دیده اید، پس با روش های قدرتمندی که رنگ می تواند ایده ها و احساسات ناملموس را توصیف کند، آشنا هستید. در هنر و مردم شناسی، نمادگرایی رنگ به توانایی رنگ در نشان دادن معنا برای بیننده اشاره دارد. در حالی که برخی از تداعی های جهانی وجود دارد که مردم با رنگ های مختلف دارند، معانی آنها از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

طیفی از تأثیرات فرهنگی وجود دارد که بر دیدگاه فرد نسبت به یک رنگ خاص تأثیر می گذارد، مانند انجمن های سیاسی و تاریخی (رنگ های پرچم، احزاب سیاسی)، انجمن های اسطوره ای و مذهبی (اشاره به رنگ در متون معنوی)، و تداعی های زبانی (اصطلاحات و اصطلاحات). .

بیایید به برخی از رایج ترین نمادها در رنگ های محبوب نگاه کنیم، سپس آنها را به طور کامل بررسی کنیم.

  • سفید

سایه های محبوب

  • خامه: سفید مخلوط شده با رنگ زرد، به نام محصول لبنی تولید شده توسط گاو.
  • پوسته تخم مرغ: زرد مایل به سفید کم رنگ با کمی براق یا بدون براقیت.
  • عاج: سفید با ته رنگ بسیار کمی از زرد، نامگذاری شده از ماده ای که شامل عاج و دندان حیوانات است.

روشن ترین رنگ، سفید نشان دهنده کمال و خلوص، جدید بودن و بی طرفی در غرب است. رنگ سفید علیرغم اینکه هیچ رنگی ندارد، نقش پر رنگی در مذاهب سراسر جهان دارد. کودکان مسیحی هنگام غسل تعمید لباس سفید می پوشند. پاپ (رئیس کلیسای کاتولیک رومی) از سال 1566 لباس سفید می پوشد تا نماد قربانی کردن باشد. زائران مسلمان احرام می پوشند، لباس سفید ساده ای که به این معنی است که در پیشگاه خداوند همه برابرند.

بادیه نشینان (عشایر عرب زبان صحراهای خاورمیانه) رنگ سفید را با شیر مرتبط می دانند. شیر شتر یک غذای اصلی برای مردم است – بسیار مغذی، مفید برای استخوان ها و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن. این توضیح می دهد که چرا رنگ سفید به عنوان رنگ شکرگزاری، باروری و شادی در نظر گرفته می شود.

بسیاری با سنت غربی عروس با لباس سفید آشنا هستند. برخی بر این باورند که این قدمت به بیش از 2000 سال قبل از جمهوری روم برمی‌گردد، زمانی که عروس‌ها تونیک‌های سفید را برای نشان دادن پاکدامنی خود می‌پوشیدند. روند مدرن به لطف ملکه ویکتوریا که در سال 1840 به جای لباس تاجگذاری سنت سلطنتی، لباس توری سفید را انتخاب کرد، وارد مد شد.

با این حال، هر ارتباط با رنگ سفید خوشایند نیست. در بسیاری از فرهنگ ها، این رنگ به رنگ مرگ، ارواح، و شبح است (به عبارت انگلیسی، “رنگ پریده مانند یک روح” توجه کنید). رنگ سفید همچنین در مصر باستان به دلیل رنگ بیابان بی‌جانی که بیشتر زمین را پوشانده بود، نشان دهنده مرگ بود.

  • مشکی

سایه های محبوب

  • آبنوس: سیاه تیره، مربوط به چوب تیره ای است که از درخت خرمالو می آید.
  • Jet Black: مشکی براق و عمیقاً تیره به ماده زمین شناسی “جت” اشاره دارد.
  • Sable(سمور): سیاه مایل به قهوه ای تیره، مربوط به خز حیوان کوچکی به همین نام است.

تیره ترین رنگ، مشکی نتیجه فقدان یا جذب کامل نور مرئی است. اروپا و آمریکای شمالی اغلب آن را با عزاداری، جادو، شر، ظرافت و مرگ مرتبط می دانند.

بسیاری از ادیان معتقدند که جهان از تاریکی اولیه خلق شده است. الهیات مسیحی بیان می کند که رنگ سیاه قبل از اینکه خداوند نور را خلق کند، رنگ جهان بود. نام دیگر شیطان “شاهزاده تاریکی” است.

کالی (الهه زمان، تغییر و مرگ هندو) پوستی سیاه یا آبی تیره دارد. نام سانسکریت او به انگلیسی به عنوان “او سیاهپوست” یا “او که مرگ است” ترجمه می شود.

در هند، سیاه رنگ محافظت در برابر شر است. یک نقطه سیاه زیر چانه یا پشت گوش افراد برای محافظت در برابر چشم بد نقاشی می شود.

ژاپنی ها سیاهی را با رمز و راز، با همه چیزهای ماوراء طبیعی، ناشناخته و نامرئی از جمله مرگ مرتبط می دانند. در قرون 10 و 11 اعتقاد بر این بود که پوشیدن رنگ مشکی می تواند بدبختی به همراه داشته باشد، بنابراین تنها مرتدین یا کسانی که از دارایی های مادی چشم پوشی کرده بودند، جرأت می کردند این رنگ را در دادگاه بپوشند.

همچنین معمولاً به عنوان رنگ تجربه در نظر گرفته می شود، همانطور که در کمربند سیاه در هنرهای رزمی مشهود است، بالاترین رتبه ای که می توان به دست آورد.

چین رنگ سیاه را با آب، زمستان، سرما و جهت شمال پیوند می دهد. هنگامی که اولین امپراتور چین، کین شی هوانگ، قدرت را به دست گرفت، رنگ امپراتوری را از قرمز به سیاه تغییر داد و اظهار داشت که سیاه قرمز را خاموش می کند (رنگ بعداً در سال 206 قبل از میلاد تغییر یافت).

در حالی که بسیاری سیاهی را با مرگ مرتبط می دانند، مصریان باستان به دلیل خاک غنی و سیاهی که بر رود نیل جاری شده بود، رنگ سیاه را با زندگی مرتبط می دانستند. همچنین رنگ خدای آنوبیس (حاکم دنیای زیرین) بود که به شکل یک شغال سیاه درآمد و از مرده در برابر شیطان محافظت کرد.

بهترین رنگ دنیا

اگر یک موضوع ذهنی وجود داشت، این همان است. در دنیای ما اشکال مختلفی از نمادهای رنگی وجود دارد. فرهنگ، باورها و تجربیات شما، همگی نحوه دریافت معنا را از رنگ ها شکل می دهند.

حالا آیا مردم سعی کرده اند بهترین رنگ دنیا را مشخص کنند؟ به یک نقطه.

پنتون هر سال “رنگ سال” خود را منتشر می کند. شرکت کاغذی مستقر در لندن G.F. اسمیت در سال 2017 یک نظرسنجی شش ماهه با بیش از 30000 نفر انجام داد که به این نتیجه رسید که رنگ مورد علاقه جهان رنگ آبی به نام Marrs Green است.

می گوییم: رنگ ها همان چیزی است که از آنها می سازی. زمان‌ها و مکان‌های مناسبی برای رنگ‌های خاص در طراحی وجود دارد، و شما همیشه به سمت رنگ‌هایی کشیده می‌شوید که برایتان جذاب‌تر است.

دانستن کمی در مورد معانی رنگ ها و نمادهای مربوط به آنها به شما مزیتی را در هنگام صحبت با مخاطبان می دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا