متفرقه

به نقل از کارشناس روابط عمومی: افرادی که در مکالمه های کوتاه مهارت دارند، همیشه از این 7 اشتباه اجتناب می کنند

به عنوان یک مربی سخنرانی، یکی از عوامل رایج اضطرابی که از مردم می شنوم، برقراری تعامل اجتماعی با همکاران است. اما مانند هر شکل دیگری از صحبت کردن عمومی، مهارت های صحبت کردن کوتاه هیچ ارتباطی با شخصیت شما ندارد و همه چیز به فراگیری درک مخاطبان شما مربوط می شود.

اگر می خواهید میزان مهارت و سهولت در سخنرانی شما افزایش یابد، از این هفت مشکل محاوره ای اجتناب کنید:

۱. عدم فرض اینکه کسی تمایل به صحبت با شما ندارد

اگر خجالت می کشید، قابل درک است اما شما تنها فرد نیستید. اگر از عدم اعتماد به نفس ظاهری یا طبیعی رنج می برید، این مورد را از دست می دهید چون احتمال این که فرد کناری شما مشتاق برقراری ارتباط باشد، بسیار زیاد است.

۲. دوری از قطع یک مکالمه موجود

زمان بندی همه چیز است. اگر می بینید که دو یا چند نفر به شدت درگیر گفتگو هستند، احتمالا آماده نیستند که با شما وارد مکالمه شوند .ابتدا، صبر کنید و بعد از جلب توجه در حالت ایده آل، شانس خود را امتحان کنید.فاصله را هم در نظر داشته باشید؛ خیلی نزدیک یا خیلی دور ننشینید چون لازم است شنیده شوید و نیازی به فریاد زدن نباشد.

۳. بدون داشتن استراتژی شروع به صحبت نکنید

اگر کسی مشغول تفکر در فضای شخصی خود است، ابتدا سعی کنید اجازه بگیرید (مثلا سلام اگر با شما حرف بزنم اشکالی ندارد؟) و مطمئن شوید که یک سوال یا موضوع کاملا شکل گرفته در ذهن دارید.

۴. عدم پرداختن به موضوعات بحث برانگیز

اگر می خواهید با فرد جدیدی صحبت کنید، به طور کلی بهتر است در مورد موضوعاتی مانند سقط جنین یا سیاست صحبت نکنید.

اگر بعدا به سمت این موضوعات جذب شدید، عالی است. اما برای شروع، موضوعی ساده و نزدیک را هدف قرار دهید که شما و طرف مقابل می توانید آن را با هم درک کنید. شاید موسیقی که شما هر دو می شنوید، غذایی که شما می خورید یا بنر بزرگ خوش آمدید که هر دو با آن رو به رو هستید.

۵. عدم ایجاد پیچیدگی

زمانی که با یکدیگر ارتباط برقرار کردید، این ارتباط را با تسهیل فهم خود ادامه دهید.

برای مثال، اگر به زبان های مختلف صحبت می کنید، سخنرانی خود را آهسته کنید و به وضوح صحبت کنید. اگر تمایل دارید به زبان عامیانه صحبت کنید، از کلماتی که ممکن است قابل درک نباشد، استفاده نکنید و اصطلاحات زیادی به کار نبرید.

۶. بیش از حد در مورد خودتان یا طرف مقابل صحبت نکنید

اغلب گفته می شود که مردم دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند و پرسیدن سوال، راز مکالمات خوب است اما این موضوع برای همه صادق نیست.

هیچ کس دوست ندارد مورد بازجویی قرار بگیرد، بنابراین اگر حس می کنید که از پرسش ها استقبال نمی شود، به عقب برگردید، داستان بگوئید، نظر بدهید. اگر نمی توانید حس کنید که علایق آن ها در چه موردی است، سعی کنید در مورد موضوعاتی که به آن ها علاقه دارید سوال کنید.

۷. عدم اتلاف وقت افراد

مخاطب خود را بشناسید و در حین صحبت به زمین خیره نشوید یا به فرد دیگری نگاه نکنید. گوشی خود را کنار بگذارید. حضور داشته باشید و تمام توجه خود را به مخاطب بدهید. ارتباط چشمی در سخنرانی و مکالمه به شما این فرصت را می‌دهد که توجه مخاطبان را جلب کرده و آن‌ها را به گوش کردن سخنان خود مشتاق کنید.

نکات تکمیلی:

وقتی به پایان گفتگو نزدیک می‌شود، مضطرب نشوید یا احساس طرد شدن نکنید.اگر دیگر چیزی برای گفتن ندارید به معنی کسل کننده بودن نیست.

برای اتمام گفتگو، دنبال یک راه خوشایند باشید. مثلا می‌توانید بگویید باید بروید و لیوان‌تان را مجددا پُر کنید، شخص دیگری را در آن مهمانی ملاقات کنید، به محل کارتان برگردید، یا می‌توانید قول دهید که در زمان دیگری، گفتگو را ادامه خواهید داد. برای مثال: «امیدوارم باز هم فرصت گفتگو با هم را داشته باشیم» یا «امیدوارم به زودی‌، یک قرار برای ناهار باهم بگذاریم.»

سخنرانی در جمع جزو مهارت‌هایی است که نیاز به تمرین و تکرار دارد. برای اینکه بتوانید سخنرانی موفق و بی نقصی را تجربه کنید لازم است اصول سخنرانی را به طور کامل یاد گرفته و اجرا کنید. اصول سخنوری مجموعه‌ای از نکات مهم در سخنرانی و اقدامات لازم برای بهبود کیفیت سخنرانی است. در این مقاله مهم‌ترین اصول سخنرانی در جمع را برای شما بیان کردیم. به کمک نکات ذکر شده در این مقاله شما هم می‌توانید به یک سخنران حرفه‌ای تبدیل شوید و با اعتماد به نفس کامل در میان جمع شروع به سخنرانی کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا